2010. október 7., csütörtök

WSDM variációk (reblog)

Valahogy mindennek kell hogy legyen célja. Ha nem tudjuk, hogy mit akarunk elérni, akkor nehezen tudjuk elérni. Esetleg eljöhet az a pillanat, amikor azt gondoljuk, hogy most jó, valószínűleg ezt akartam egész életemben, pedig nem is tudtam róla, hogy ezt akarom. Lehetnek az életnek ilyen pillanatai.

De. Jobbak a lehetőségeink, ha kitűzünk egy célt, megtervezzük a hozzávezető utat. Nagyon fontos, hogy ne csak egy célunk legyen az életben, és az is fontos, hogy tudjunk a céljainkon is változtatni, hiszen mi is változunk.

Nos, e nagyon rövid, de annál szebb bevezető után térjünk rá a reflexióra. Az első alcím: "Behatárolt célközönség", és alatta a "Mi a célom" részben nem célok vannak leírva. Egy vállalkozásnak az a célja, hogy hosszútávon maximalizálja a bevételeit, vagy minimalizálja a kiadásait (a kettő nem megy egyszerre). Az embereknek meg a boldogság a céljuk. Ahhoz, hogy céljukat elérjék, esetleg weboldalakat hoznak létre, legyen az blog, webáruház, vagy a facebook.

Itt ugye, tartva magunkat ahhoz, hogy legjobb célokat kitűzni, azokat elérni, esetleg a célokat korrigálni, előkerül, hogy valamely célunkhoz egy weboldal megvalósítása vezet el a legkönnyebben. Itt mondhatjuk azt, hogy a célunk a weboldal elkészítése. Csakhogy ez nem igaz. A weboldal csak egy eszköz az eredeti célunkhoz, és ezen belül kell definiálnunk az oldal célját. Mellékesen jegyzem meg, hogy az internetes megjelenéshez már messze nem elég, ha csak egy weboldalunk van.

Azt ne felejtsük el, hogy a web nem más, mint marketing. A marketing minden eleme megtalálható rajta. Egy weboldal reklám, egy weboldalon lehet közvéleménykutatást csinálni még úgy is, hogy nem is kérdezünk semmit (lásd Google analytics), egy weboldalon keresztül el lehet adni szolgáltatást, termékeket. Nagyon erős marketing-eszköz.

Tehát a részcél a weboldal marketing célja. Egy blognál az, hogy az emberek megismerjenek, hogy én milyen jó szakember vagyok, mennyire fáj a világ, mennyire exhibicionista vagyok (ezt a szót sikerült elsőre leírnom!), milyen szép/aranyos gyerekem/kutyám/macskám/egerem/ van. Vagy milyen jó is az én termékem, szolgáltatásom cégem.

Már fél éve csinálok weboldalt egy lakberendező iskolának. Az oldal még nincs kész, mert a tanári kar a logón gondolkodik. Van egy kb. tíz éves logójuk, meg van egy barátom, aki tervezett nekik kb. 20 professzionális logót, de olyanokat, hogyha lenne logó-tervezési Nobel-díj az első 5 helyet megkapná, de nem tudnak dönteni. (Ha valakinek kell valami jó logó szóljon). Most ott tartanak, hogy a blueprintes sminkkel elkészített oldalt tegyem ki nekik élesbe.

Szóval, szerintem egy iskolának két célcsoportja van. Az egyik, aki már ide jár, a másik aki lakberendező szeretne lenni és keresi a legjobb iskolát.

Aki idejár, annál egyszerű a helyzet, személyre szólóan kell megjeleníteni, e-mailben elküldeni a legfontosabb tudnivalókat, osztályzatokat. Ki lehet alakítani on-line közösségeket, ahol megbeszélhetnek szakmával kapcsolatos dolgokat.

Aki meg nem jár ide, de szeretne lakberendező lenni az meg akarjon ide járni.

Ma Magyarországon ebben van a potenciál. Sokan csinálnak weboldalszerűségeket, de ezek olyan kell egy weblap, mert másoknak is van. 12 egy tucat. Nem nehéz hasznosabbat, jobbat csinálni. Volt miniszterelnökünk szavaival: Csináljuk meg!

Elnézést kérek, hogy ilyen szedett-vedett lett ez a post, de olyan dolgok történnek mostanában, ami miatt nem tudom normálisan összeszedni a gondolataimat.

4 megjegyzés:

  1. nem, nem, nekem nagyon érdekesnek és összeszedettnek tűnt

    VálaszTörlés
  2. "Az első alcím: "Behatárolt célközönség", és alatta a "Mi a célom" részben nem célok vannak leírva. Egy vállalkozásnak az a célja, hogy hosszútávon maximalizálja a bevételeit, vagy minimalizálja a kiadásait (a kettő nem megy egyszerre)."

    Ezzel vitatkoznék, ha már a reblog engem érint ;).

    "Azt ne felejtsük el, hogy a web nem más, mint marketing."

    Induljunk ki ebből, bár ezzel is erősen vitatkoznék. Egyrészt mi lenne a legegyszerűbb kiadás csökkentés, ha nem egy jól lehatárolt célközönségre építés? A marketingnek egy kisebb palettáját kell csak használom, viszont ezzel az én célközönségemből mégsem csak egy kicsi részt, hanem valószínűleg a lehető legtöbb embert érem el, mert ugye hasonlóak (kor, nem, érdeklődés stb. alapján). Ezzel teljesítettem azt a _közgazdasági_ alaptételt, hogy a költségeket minimalizálni, a bevételeket maximalizálni kell.

    Mintha később ennek ellent mondanál, amikor személyre szólóan akarod kiküldeni az információkat, online közösséget építeni stb. Nekem költséges (bár lehet hatékony) marketingnek tűnik, főleg hogy az iskola tanulóiban csak a lakberendezés iránti érdeklődés a közös, lehet hogy nagy részük nem is venné igénybe ezt a szolgáltatást. A bejegyzésemben kitértem erre, hogy a terv lehet önmagában tökéletes, de ehhez nézzük meg, hogy a közösség találkozik-e a mi tervünkkel.

    De ez csak az egyik példa volt, a másik kettővel egyet értesz?

    VálaszTörlés
  3. Szar ez a blogspot, nem látszik amit írtam. A lényeg az, hogy beszéljük meg élőben, meg nem és hanem vagy kapcsolat van.

    VálaszTörlés
  4. Élőben azért lenne rosszabb, mert akkor a többiek nem tudják olvasni. Bár lehet a logot publikálni, ha azonnali üzenet küldőn bonyolítjuk.

    GTalk: gabor.udvari@gmail.com
    MSN: udi@pro.hu
    Freenode IRC: udi86

    (A honlapod www nélkül átirányítódik a morse.hu-ra, a blogspot oldalsávnál javítsd szerintem a linket, vagy magát az átirányítást.)

    VálaszTörlés